Köpvillkor

1. Allmänna villkor

SPECIALBESLAG I GÖTEBORG AB tillämpar Konsumentköpslagen & Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. PRISER

Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25 %, på beställningar under 800kr tillkommer fraktavgift på 59 kr, se mer information nedan. Frakt för företag är 205kr inkl.moms och fraktfritt över 2000kr.

3. KORTBETALNING VIA DIBS –

När du bekräftar din order skickas dina uppgifter till vår samarbetspartner, DIBS Payment Services AB, som kontrollerar kortets giltighet och säkrar din betalning. Vi tar emot VISA och MasterCard. Vi tar ej emot American Express och Diners.

Vid beställning görs en reservation på ditt konto och summan kan då inte användas för andra inköp. Summan dras från kortet först när din order skickas. Om t.ex. någon vara är slut i lager justeras beloppet. Om vi av någon anledning inte kan expediera din order inom de tidsramar som din kortutgivare ställer, släpps det reserverade beloppet.
DIBS Payment Services är PCI-certifierat. DIBS använder sig av överföring med SSL-kryptering, vilket är industri-standarden för säkra kortbetalningar och ditt kortnummer sänds krypterat direkt till banken. Vi sparar/hanterar inte några kortnummer eller CVC/CVV-nummer i vårt kundregister och vi har inte tillgång till din kortinformation eller ditt bankkonto.

4. BETALNING VIA SWISH

Genomför ditt köp med betalning genom Swish. Efter att du har bekräftat ditt köp i kassan samt angett ditt mobilnummer kommer du få möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsätt Swish måste du öppna Swish appen i din telefon. Följ därefter instruktionen i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

5. LEVERANS OCH FRAKT

Fraktavgiften 59 kr för order under 800 kr. På ordersummor över 800 kr står vi för frakten. Tänk på att du vid beställning måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du få problem att hämta ut ditt paket.

LEVERANS MED POSTNORD 

Vi använder oss av PostNord för distribution av paket. Väljer du detta alternativ hämtar du ditt paket på ett utlämningsställe nära dig. Fraktavgift tillkommer med 59kr på order under 800kr. Avgiften tas bara ut en gång per beställning, oavsett antal paket.

Beställ som vanligt via specialbeslag.se. När paketet kommit fram skickar Posten ett meddelande om var och när du kan hämta det. Om du har uppgett ditt mobilnummer får du besked via SMS. Om vi inte har ditt mobilnummer skickas ett meddelande via e-post. Har vi varken mobilnummer eller e-postadress skickas en vanlig Post-avi. Genom att uppge ditt mobilnummer får du en SMS-avi vilket vanligtvis går upp till 2 dagar snabbare än en vanlig Post-avi.

LEVERANSTID

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar. Vid uthämtning i butik skickas varorna inom 1-2 dagar. PostNords leveranstid tillkommer och beror på var i landet du bor. Om beräknat leveransdatum förskjuts mer än sex dagar kontaktar vi dig och informerar om anledningen till förseningen och ger ett nytt beräknat leveransdatum.

DELLEVERANSER

Om en vara för tillfället inte skulle finnas i lager och detta resulterar i att din order blir delad i flera leveranser, leveransbevakar vi den åt dig och levererar den senare utan extra fraktkostnad. Vill du inte vänta kan du givetvis avbeställa.

6. ORDERBEKRÄFTELSE

När du handlar på specialbeslag får du först en preliminär orderbekräftelse. När din order behandlats och lagts in i vår orderhantering skickas en slutgiltig orderbekräftelse via e-post.

7. BYTEN OCH RETURER – 60 DAGARS ÅNGERRÄTT

Du har 60 dagars öppet köp/ångerrätt när du handlar på specialbeslag.se. Om du önskar kan du alltid byta en vara som du har köpt på specialbeslag.se i våran butik och tvärt om. Tiden för ångerrätten räknas från det att du mottagit varan. Vill du utnyttja ångerrätten ska du meddela detta genom e-post eller brev inom 60 dagar för varor från ordinarie sortiment. Skicka tillbaka varan inom 14 dagar från det att du meddelade oss din önskan om att ångra köpet.

Om du vill returnera eller byta din vara måste du bifoga kvitto/faktura eller följesedeln. Tänk på att för att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. När använda varor returneras kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.

Returadress:
Specialbeslag                                                                                                                                               Norra deltavägen 3                                                                                                                                       417 05 Göteborg

Kontakt för byten och returer:
E-post: [email protected]
Tel. 031-508990

När du utnyttjar ångerrätten på enskild vara betalar vi tillbaka varans köpesumma inom 7 dagar från det att vi har erhållit returen, du betalar returfrakten. Utnyttjar du ångerrätten på hela ordern betalar vi tillbaka hela köpesumman, fraktavgiftavgifter inom 7 dagar från det att vi har erhållit returen. Du står för returfrakten. Återbetalning vid nyttjande av ångerrätt sker med samma betalningssätt som vid köpet.

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.

8. REKLAMATIONER

Vill du reklamera en vara kontakta i första hand butiken där varan köptes. Har du handlat via vår webbutik eller kundtjänst så kontaktar du vår kundtjänst på telefon 031-50 89 90. Tänk på att du måste bifoga/ta med ditt kvitto för att kunna reklamera.

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar till att reklamera omgående efter att felet upptäckts. 2 månader anses alltid som skälig tid för anmälan.

Om vi godkänner reklamationen så förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan, om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan vara slut återbetalar vi köpesumman och de ev. fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen inom 14 dagar. Återbetalning vid reklamation sker med samma betalningssätt som vid köpet. I samband med reklamation har du rätt till ersättning för skäliga kringkostnader som reklamationen medfört exempelvis resekostnader och frakt.

Som konsument har du alltid rätt att vända dig direkt till Specialbeslag för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt eller annan hjälp som berör köp eller beställning.

Mer information om din rätt som konsument hittar på www.konsumentverket.se.

Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), läs mer på www.arn.se. ARN finns på postadress Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Specialbeslag kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.

För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning, https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Mer information finns även på ECC Sverige, en del av Konsumentverket, https://www.eccsverige.se/.

Returadress:
Specialbeslag                                                                                                                                               Norra deltavägen 3                                                                                                                                       417 05 Göteborg

Kontakt för reklamationer:
Tel. 031-50 89 90

Organisationsnummer 556435-5310

9. PERSONUPPGIFTSLAGEN

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos Specialbeslag AB. När det samlas in personuppgifter via vår webbsida garanterar vi att det alltid sker efter ditt samtycke, så att du är informerad om precis vilka uppgifter som samlas in och varför. Vi sparar eller sänder inte kunduppgifter krypterat.Uppgifter som lämnas via www.specialbeslag.se skickas ej vidare eller säljes inte på något sätt vidare till tredje part.Som registrerad hos Specialbeslag AB har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen och du har rätt att veta vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen och frågor i samband med det riktas till Specialbeslag AB via e-post: [email protected]

10. AVTAL

Alla avtal mellan kund och Specialbeslag AB ingås på svenska.

Vi reserverar oss för lokala avvikelser, tryckfel och slutförsäljning.

Specialbeslags köpvilkor gäller från och med 2023-12-11 och ersätter tidigare av Specialbeslags publicerade försäljningsvillkor.